Met intuïtief bedieningsconcept: de nieuwe Bosch kap- en verstekzagen voor de vakman

Twee modellen geschikt voor verschillende eisen

Donderdag 19 november 2015

• Compact en exact voor onderweg: GCM 8 SDE Professional
  • Meer flexibiliteit door een hogere zaagcapaciteit: GCM 12 SDE Professional
  • Snel wisselen van het zaagblad zonder gebruik van gereedschap door SDS-gereedschapopname
  • Hoge stofbescherming door stofafzuiging op twee punten en “Click & Clean”-systeem

Bij de ontwikkeling van de kap- en verstekzagen GCM 8 SDE Professional en GCM 12 SDE Professional heeft Bosch de behoeften van de vakman op de voorgrond geplaatst. Beide machines beschikken over een intuïtief bedieningsconcept waarmee ze nog eenvoudiger en sneller dan voorgaande modellen op verschillende materialen kunnen worden ingesteld. Zo wordt voldaan aan de eisen van verschillende beroepsgroepen: de GCM 8 SDE Professional is zeer compact en met een gewicht van 18,5 kilogram bij uitstek geschikt voor mobiel gebruik – bijvoorbeeld door parketleggers of meubelmakers. De GCM 12 SDE Professional heeft een zaagcapaciteit van 120 keer 400 millimeter: met een standaard zaagblad van 305 millimeter is dat de hoogste zaagcapaciteit in zijn klasse. Timmerlui, hoveniers of beursbouwers kunnen daarmee bij kanthouten, dikke of dunne planken met gemak zeer grote diameters bewerken.

Snel, eenvoudig en nauwkeurig verschillende materialen zagen

Parket, kabelgoten, aluminium profielen: voor flexibel zagen in verschillende materialen zoals bijvoorbeeld hout, kunststof en metaal beschikken beide paneelzagen over een variabele toerentalinstelling van 3500 tot 5000 resp. 3100 tot 4000 omwentelingen per minuut. Om ervoor te zorgen dat het wisselen van het zaagblad daarbij zeer snel, gemakkelijk en zonder gebruik van gereedschap kan, bieden beide zagen de beproefde SDS-gereedschapopname. Zo kan het zaagblad met maar een paar handelingen worden gewisseld. Bij het intuïtieve bedieningsconcept van beide machines hoort bovendien een hellinginstelling aan beide zijden. De tuimelhendel hiervan bevindt zich rechts naast de hellingschaal. De positie maakt de bediening van de hendel eenvoudiger en de vakman kan de gewenste hoek gemakkelijker vastzetten.

Stofafzuiging op twee punten compatibel met “Click & Clean”-systeem

Voor een efficiënte stofbescherming zijn beide modellen uitgerust met een stofafzuiging op twee punten: één afzuigaansluiting zit zoals gebruikelijk op het machinelichaam achter het zaagblad. Een tweede afzuigaansluiting is op de zaagarm aangebracht: deze wordt bij elke trekbeweging naar voren meegenomen. Zo worden zaagstof en zaagspanen effectief afgezogen. Beide kap- en verstekzagen zijn compatibel met het Bosch “Click & Clean Systeem”.

Andere eigenschappen van de nieuwe kap- en verstekzagen GCM 8 SDE Professional en GCM 12 SDE Professional zijn: een zaaglijnprojectie met laser, een transportgreep en twee uittrekbare zijverlengstukken voor het veilig bewerken van langere werkstukken.

De kap- en verstekzagen GCM 8 SDE Professional en GCM 12 SDE Professional zijn voor een prijs van 599,95 euro resp. 899,95 euro bij de dealer verkrijgbaar. Bij de levering is telkens een hoogwaardig “Expert for Wood”-zaagblad inbegrepen. “Expert”-cirkelzaagbladen bieden een betrouwbaar hoge zaagkwaliteit met een breed programma voor een groot aantal materialen.

GCM 8 SDE Professional

GCM 12 SDE Professional

(vervangt GCM 12 SD Professional)

Opgenomen vermogen

1600 W

1800 W

Nominaal toerental

3500 ‒ 5000 o.p.m.

3100 ‒ 4000 o.p.m.

Zaagcapaciteit

70 x 312 mm

120 x 400 mm

Zaagblad-diameter

Verstekinstelling

52° L/ 60° R

Hellinginstelling

47° L/ 47° R

Gewicht

Alle genoemde prijzen zijn vrijblijvende adviesprijzen excl. btw.

***