Nog grotere prestaties en precisie: Starlock-accessoires voor professionele multitools van Bosch

Uniform opnamesysteem, unieke accessoires

Vrijdag 29 april 2016

• Ontwikkelingssamenwerking: Bosch en Fein introduceren een gestandaardiseerde oplossing
  • 48 accessoires in drie vermogensklassen: Starlock, StarlockPlusen StarlockMax
  • Unieke accessoires zoals precisie-invalzaagbladen en schuurvinger

Bosch biedt het complete accessoireprogramma voor professionele multitools voortaan met een nieuwe opname aan: het Starlock-systeem. Starlock werd samen ontwikkeld door Bosch en Fein, de wereldmarktleider voor oscillerende elektrische gereedschappen. Bosch en Fein leggen daarmee de grondslag voor een uniform systeem en daardoor verbeteren de prestaties, creëren ze een hogere bewerkingssnelheid en zijn nauwkeurigere resultaten mogelijk. (Zie voor uitvoerige informatie PI 9137).

Drie vermogensklassen: Starlock, StarlockPlus en StarlockMax

Bosch biedt de Starlock-accessoires in drie vermogensklassen aan: Starlock, StarlockPlus en StarlockMax. Deze vermogensklassen zorgen ervoor dat het vermogen van de machine en het accessoire op elkaar zijn afgestemd en ondersteunen een lange levensduur van machine en accessoire. Een specifieke markering bevindt zich zowel op het accessoire als op de machine. (Zie voor uitvoerige informatie over de professionele multitools van Bosch met Starlock-opname PI 9197). Er zijn in totaal 32 Starlock-accessoires, vier StarlockPlus -accessoires en twaalf StarlockMax-accessoires verkrijgbaar. De accessoires passen steeds op de machines uit de eigen vermogensklasse en op de machines uit de hogere vermogensklassen. Dat betekent dat de 48 accessoires allemaal compatibel zijn met de StarlockMax-machine. Accessoires met Starlock-opname zijn bovendien retrocompatibel: deze passen zonder adapter op reeds verkrijgbare professionele multitools van Bosch en Fein evenals op machines van andere fabrikanten met OIS-twaalfpunt- of met ster-opname.

Het Bosch accessoireprogramma met Starlock-opname is veelzijdiger dan ooit. Met 48 verschillende accessoires kan men allerlei klussen aanpakken, ook op moeilijk toegankelijke plaatsen. Een kleurcoderingssysteem helpt de vakman om het overzicht te behouden: door gekleurde markeringen op de verpakking en het accessoire ziet hij in één oogopslag al bij het kopen en later bij het dagelijks gebruik welke accessoires voor welke materialen geschikt zijn.

Unieke accessoires zoals precisie-invalzaagbladen en schuurvinger

Bij het programma horen unieke accessoires zoals bijvoorbeeld precisie-invalzaagbladen met afgeronde, bolronde ‘Curved-Tec’-snijkanten. Hiermee is het mogelijk om nog gecontroleerder en preciezer te zagen in hout, hardhout en hout/metaal, bijvoorbeeld voor het maken van uitsparingen in kasten als toegang tot een stopcontact. Bovendien wordt de levensduur van de zaagbladen verlengd: anders dan bij gewone rechte snijkanten breken er door het afgeronde snijvlak minder tanden uit.

Voor zware toepassingen in metaal heeft Bosch de ‘Carbide invalzaagbladen MetalMax’ met hardmetalen tanden ontwikkeld. Deze hebben dankzij de toegepaste hardmetaal-technologie een 30 keer langere levensduur dan gewone zaagbladen met bimetalen tanden. Daardoor zijn de ‘MetalMax’-zaagbladen zeer slijtvast en zelfs geschikt voor het doorzagen van geharde schroeven en spijkers evenals voor de bewerking van roestvrij staal.

Eveneens nieuw in het programma is een schuurvinger waarmee de vakman ook in krappe hoeken betrouwbaar oppervlakken kan bewerken en verf en lak kan verwijderen. Een hoge efficiëntie en lange levensduur wordt bereikt doordat de hardmetalen splinters door een open strooiing minder blijven plakken dan bij de gewone schuurmiddelen. De schuurvinger is verkrijgbaar met korrel 40 of 100.

De Starlock-accessoires zijn sinds begin dit jaar verkrijgbaar bij de dealer. De StarlockPlus- en StarlockMax-accessoires volgen samen met de nieuwe Bosch professionele multitools in april 2016. De Starlock-accessoires zijn vanaf 7,80 euro bij de dealer verkrijgbaar. De genoemde prijs is een vrijblijvende adviesprijs excl. btw.

Over Bosch Professional Power Tools

Saar Bentein Senior Consultant at Grayling Belgium