Productief werken: arbeidsveiligheid en bescherming van de gezondheid van Bosch voor de vakman

Uitgebreid systeem met directe bescherming tot bescherming op de lange termijn

• Directe bescherming beperkt gevaar voor letsel bij het dagelijks werk tot een minimum
  • Bescherming op de lange termijn voorkomt gezondheidsrisico's
  • Oplossingen van Bosch ondersteunen diverse eisen

Meerwaarde door een hoge bescherming van gebruiker en gezondheid: Bosch biedt professionals een uitgebreid systeem voor efficiënt werken zonder aantasting van de gezondheid. Het spectrum reikt van oplossingen die het risico op letsel voor de gebruiker direct tot een minimum beperken, tot en met bescherming tegen gezondheidsrisico's op de lange termijn. Directe bescherming bieden bijvoorbeeld sensorgebaseerde functies als KickBack Control: herkent de geïntegreerde sensor tijdens het werken een plotseling blokkeren, bijvoorbeeld bij kantelen van een boor of doorslijpschijf, dan schakelt de motor in een fractie van een seconde uit en beperkt zo het risico op letsel door terugslag tot een minimum.

Bosch is een toonaangevende fabrikant van sensoren en benut synergieën binnen de Bosch-groep om professionals met sensorgebaseerde technologie meerwaarde te bieden. KickBack Control is intussen in 25 professionele elektrische gereedschappen van Bosch geïntegreerd, bijvoorbeeld in de boorhamer GBH 18V-26 (F) Professional, in de haakse slijpmachine GWS 18V-125 SC Professional en in de nieuwe FlexiClick-schroefboormachine GSR 18V-60 FC Professional. Bosch biedt de breedste portfolio met sensorgebaseerde veiligheidsfuncties op de markt. Wereldwijd werden al meer dan vier miljoen professionele elektrische gereedschappen met KickBack Control verkocht: het voordeel ligt voor de gebruiker voor de hand.

Een ander voorbeeld voor het gebruik van sensoren is Drop Control: deze functie schakelt een machine direct uit, zodra het na een val op de grond terechtkomt. Het eerste elektrische gereedschap ter wereld met deze functie is de GWS 18V-125 SC Professional. Deze verenigt KickBack Control en Drop Control voor maximale gebruikersbescherming in één machine. Ook mechanische en elektronische functies zoals overbelastingskoppeling, herstartbeveiliging, Intelligent Brake System of Protection Switch beschermen de vakman betrouwbaar. Zo zorgt de herstartbeveiliging ervoor dat een machine na een stroomonderbreking niet zomaar verder loopt. Het Intelligent Brake System brengt de schijf van een haakse slijpmachine binnen slechts twee seconden tot stilstand. Als deze met Protection Switch is uitgerust, dan loopt de haakse slijpmachine slechts zolang op de schakelaar wordt gedrukt. Daardoor hebben gebruikers altijd de volledige controle over hun machine.

Bescherming op de lange termijn voorkomt gezondheidsrisico's

Echter niet alleen de directe bescherming van de gebruiker telt, het is net zo belangrijk om hem op lange termijn tegen trillingen en stof te beschermen. Bosch biedt daarom machines met Vibration Control of handgrepen met trillingsdemping aan. Bij de boorhamer GBH 18V-26 (F) Professional ontkoppelt bijvoorbeeld een dempingselement de hoofdhandgreep van de hameraandrijving en vermindert zo actief trillingen. Bij de reciprozaag GSA 18V-32 Professional werkt een compensatiegewicht permanent tegen de massakrachten. Op deze manier biedt de reciprozaag de geringste trillingen in zijn klasse. Dit principe voor trillingsdemping wordt ook bij boorhamers gebruikt.

Bosch biedt bovendien een uitgebreid programma voor de stofafzuiging: het Click & Clean-systeem omvat gereedschappen, nat-droogzuigers, zuigeraccessoires en L-Boxx'en die perfect op elkaar zijn afgestemd en gezamenlijk tot gezonder, zuiniger, sneller, efficiënter en nauwkeuriger werken leiden. Daarbij horen bijvoorbeeld de M-gecertificeerde nat-droogzuigers GAS 35 M AFC Professional en GAS 55 M AFC Professional. Beide zuigers beschikken over een automatische filterreiniging die een permanent hoge zuigkracht en zo een continue bewerkingssnelheid biedt. Voor het mobiele gebruik zijn er compacte en krachtige accuzuigers zoals de GAS 18V-10 L Professional. Het Click & Clean-systeem is compatibel met verschillende stofafzuigingssystemen, bijvoorbeeld voor gereedschappen voor boren en beitelen of met afzuigkappen voor haakse slijpmachines. Ze zuigen het stof direct daar af waar het ontstaat. Het resultaat is dat er nauwkeuriger kan worden gewerkt, waarbij de gezondheid minder belast wordt en men minder snel vermoeid raakt.

Bij de boorhamers GBH 18V-26 Professional en GBH 18V-26 F Professional gaat Bosch nog een stap verder: het zijn de eerste 18 volt Bosch hamers met een actieve, geïntegreerde stofafzuiging. Bosch biedt professionals daarmee passende oplossingen voor verschillende eisen.

Lezercontact:

Robert Bosch Power Tools GmbH