Stofarm doorslijpen en sleuven maken: de Bosch stofafzuigkappen voor professionele haakse slijpmachines

Nu nieuw in het uitgebreide stofafzuigingssysteem

• Efficiënte stofafzuiging voor gezonder werken waarbij het gereedschap wordt gespaard
  • Eenvoudige montage en hantering
  • Compatibel met zuigers van het "Click & Clean-systeem" van Bosch

Bosch breidt zijn stofafzuigingssysteem voor de vakman uit met stofafzuigkappen voor haakse slijpmachines. Daarmee biedt Bosch de vakman naast een uitgebreid gamma voor stofarm boren en hakken voortaan ook  een manier om gezonder door te slijpen en sleuven te maken in steenmaterialen zoals beton, tegels, baksteen en zandsteen, waarbij het gereedschap wordt gespaard. De stofafzuigkappen passen op de gangbare haakse slijpmachines van Bosch. Er zijn vijf verschillende modellen verkrijgbaar: twee "Easy Adjust"-stofafzuigkappen, die zich onderscheiden door een zeer eenvoudig en snelle montage, en drie "Full Cover"-versies, die door hun gesloten constructie nog efficiënter afzuigen precies daar waar het stof ontstaat. Schoonmaken na het werk is niet langer een last. Hierdoor kunnen vakmannen in de hoogbouw, dakdekkers, elektro- en sanitair-installateurs en vloeren- en tegelleggers gezonder, sneller en nauwkeuriger werken.

Meteen klaar voor gebruik: de "Easy Adjust"-stofafzuigkappen

De "Easy Adjust"-stofafzuigkappen GDE 125 EA-S Professional en GDE 125 EA-T Professional zijn snel en zeer eenvoudig te monteren. Beide stofafzuigkappen zijn ontworpen voor kleine haakse slijpmachines met een diameter van 125 millimeter en zijn afgestemd op de verschillende bevestigingsmechanismen van de beschermkappen van de desbetreffende haakse slijpmachines: S staat voor Screw (schroef) en T voor Toolless (zonder gereedschap). Beide stofafzuigkappen worden eenvoudig over de aanwezige beschermkappen geschoven en door middel van een klikmechanisme met de machine verbonden. Daardoor zijn de "Easy Adjust"-stofafzuigkappen uitermate geschikt voor werkzaamheden waarbij vaak van materiaal wordt gewisseld. Omdat ze snel te monteren zijn, spaart de vakman heel wat tijd uit.. Dankzij hun lichte gewicht, de slijpdiepte-instelling en een markering die de slijplijn aangeeft, garanderen ze steeds  nauwkeurige resultaten.

Zeer efficiënt: de "Full Cover"-stofafzuigkappen

De "Full Cover"-versies GDE 115/125 FC-T Professional, GDE 230 FC-S
Professional en GDE 230 FC-T Professional voldoen aan de hoogste eisen voor bescherming tegen stof. In tegenstelling tot de "Easy Adjust"-stofafzuigkappen worden ze niet over de aanwezige beschermkappen geschoven, maar volledig vervangen. Door hun gesloten constructie zuigen ze het stof nog efficiënter af. Deze hoge effectiviteit werd in onafhankelijke testen bevestigd door  de Duitse bedrijfsvereniging voor de bouwnijverheid (Berufsgenossenschaft der Bauwirtschaft; BG Bau). Tevens zijn de "Full Cover"-versies dankzij hun uitgebalanceerde vorm,  gering gewicht en geïntegreerde rollen eenvoudig te hanteren. De stofafzuigkap GDE 115/125 FC-T Professional is geschikt voor kleine haakse slijpmachines met een diameter van 115 en 125 millimeter en is TNO gecertificeerd met een 4 uur label. Het label geeft aan dat er 4 uur per 8-urige werkdag kan worden gewerkt zonder dat de blootstelling aan een schadelijke stof (respirabel kwarts, hardhout e.d.), gemeten in de ademzone van de werknemer, wordt overschreden. De blootstelling wordt getoetst aan de wettelijke grenswaarden (GSW TGG-8u) zoals vermeld op de website van de Sociaal Economische Raad (SER). De GDE 230 FC-S Professional en GDE 230 FC-T Professional zijn geschikt voor grote haakse slijpmachines met een diameter van 230 millimeter. Alle "Full Cover"-stofafzuigkappen beschikken, net als de "Easy Adjust"-modellen, over een slijpdiepte-instelling en een slijplijnmarkering voor nauwkeurig werken.

Compatibel met het "Click & Clean-systeem" voor een hoge werkveiligheid

Alle stofafzuigkappen zijn compatibel met het Bosch "Click & Clean-systeem". Dit systeem bestaat uit elektrische toestellen, alleszuigers, zuigeraccessoires en L-BOXX'en die perfect op elkaar zijn afgestemd. Gezamenlijk zorgt dit systeem voor gezonder, sneller, efficiënter en nauwkeuriger werken, waarbij het gereedschap wordt gespaard. Dit is belangrijk om te voldoen aan de werkveiligheid. De voor kwartshoudende stoffen M-gecertificeerde alleszuigers GAS 35 M AFC Professional en GAS 55 M AFC Professional kunnen ook worden gebruikt.

De "Easy Adjust"- en "Full Cover"-stofafzuigkappen voor haakse slijpmachines zijn vanaf mei 2015 bij de dealer verkrijgbaar. Om ervoor te zorgen dat de vakman snel en eenvoudig kan controleren welke stofafzuigkap bij welke haakse slijpmachine past, heeft Bosch de "Dust Guard Finder" ontwikkeld. Een QR-code op de verpakking van de stofafzuigkappen leidt naar de desbetreffende website, waar de compatibiliteit kan worden gecontroleerd.

GDE 125 EA-S
Professional/

GDE 125 EA-T
Professional

GDE 115/125 FC-T Professional (TNO gecertificeerd met 4-uur label)

GDE 230 FC-S
Professional/

GDE 230 FC-T
Professional

Schijfdiameter

115/125 mm

Maximale slijpdiepte

20/25 mm

Gewicht

300 g

700 g

Prijs

€ 69,95

€ 99,95

€ 150,00

De Power Tools Divisie van de Bosch Groep is wereldwijd marktleider op het gebied van elektrisch gereedschap en accessoires voor elektrisch gereedschap. In 2013 realiseerden de medewerkers een omzet van 4 miljard euro, waarvan 90% buiten Duitsland. Met merken als Bosch, Skil en Dremel staat de divisie voor klantgerichtheid en technische vooruitgang. De belangrijkste succesfactoren zijn innovatie en een hoog innovatietempo. In 2013 genereerde de Power Tools Divisie 40 procent van de omzet met producten die minder dan twee jaar op de markt verkrijgbaar zijn. Bosch Power Tools is van plan om in 2014 zo’n 350 nieuwe producten te lanceren in de vier bedrijfssegmenten elektrisch gereedschap, accessoires, meetgereedschap en elektrisch tuingereedschap.

De Bosch Groep is een van ‘s werelds grootste leveranciers van technologie en diensten. In het boekjaar 2013 realiseerden ongeveer 281.000 medewerkers een omzet van 46,4 miljard euro. In het begin van 2013 werden de activiteiten onderverdeeld in vier business-sectoren: Automotive Technology, Industrial Technology, Consumer Goods en Energy and Building Technology. De Bosch Groep omvat de Robert Bosch GmbH en bijna 360 filialen en regionale ondernemingen in een 50-tal landen. Indien de verkoops- en servicepartners worden meegerekend, is Bosch aanwezig in 150 landen. Dit wereldwijde netwerk van ontwikkelings-, productie- en distributiecentra vormt de basis voor toekomstige groei. In 2013 vroeg de Bosch Groep wereldwijd meer dan 5.000 patenten aan. De producten en diensten van de Bosch Groep worden ontwikkeld om te fascineren en om bij te dragen tot het verbeteren van de levenskwaliteit, dankzij innovatieve en nuttige oplossingen. Zo biedt het bedrijf wereldwijd technologie aan die “invented for life” is. Meer inlichtingen vindt u op www.bosch.com en www.bosch-press.com

Saar Bentein Senior Consultant, Grayling